In zeven stappen je social media implementeren

Had jij het goede voornemen om in 2012 social media in je organisatie echt van de grond te laten? Maar zoek je nog naar wat handvatten om het concreet te maken? Hieronder lees je een aantal stappen die je kunnen helpen bij het implementeren van je social media.

Stap 1.  Zoek ambassadeurs in je organisatie
In alle lagen van de organisatie vind je wel mensen die ook enthousiast zijn over social media. Alleen alle kanalen bedienen is niet realistisch, dus zoek de collega’s op en overtuig ze om je te helpen. Immers vele handen maken licht werk. Bovendien krijg je content die vanuit meerdere disciplines belicht worden en daardoor een krachtigere afspiegeling vormen van je organisatie.

Stap 2. Blijf authentiek
Doordat je kiest voor meerdere personen uit de organisatie te laten deelnemen krijg je al een reëeler beeld van het wel en wee binnen een organisatie. Alleen vanuit een marketing of communicatie bril zou misschien een te eenzijdig beeld kunnen geven. Maak je verhalen ook niet mooier dan ze zijn. Je mag toegeven dat je op een bepaald punt iets niet (nog) goed doet. Dat maakt je alleen maar geloofwaardiger.

Stap 3. Social media speregels
Om met elkaar op 1 lijn te zitten is het slim om een paar eenvoudige social media spelregels af te spreken. Denk hierbij aan regels als:

  • Ben je ervan bewust dat iedereen de openbare berichten kan lezen, dus ook je baas en concurrenten
  • Ga de interactie aan zoals je ook via de telefoon of mail reageert: actief en betrokken, maar zakelijk.
  • Gebruik nooit namen van klanten als je voorbeelden noemt of het over opdrachten hebt en voeg nooit vertrouwelijke documenten toe.
  • Ben eerlijk, transparant en praat alleen over dingen waarvan je verstand hebt.
    Als je iets verkondigt dat onjuist is kan dat op (online) eenvoudig uitkomen en tegen je werken. Maak je per abuis een fout geef het dan gewoon toe.

Stap 4. Breng je social media partners in beeld
Maak een overzicht van de collega’s die je helpen met social media. Als je specifieke berichten breed uit wilt zetten zorg dan dat je hen meteen de berichten stuurt die je wilt verspreiden.

Stap 5 Monitoring
Om te lezen wat je belangenbehartigers/partners/concurrenten bezighoudt is het slim om te luisteren wat er online gebeurd. Dit kan via monitoringtools zoals google alert en google search, hootsuite of betaalde tools als Clip-it of Meltwater.

Stap 6. Maak een planning
Het is slim om in kaart te brengen wat je minimale frequentie van publicatie is. Als je met een zekere frenquentie publiceert kunnen volgers een beetje beter inschatten wat ze kunnen verwachten. Als je al thema’s hebt waarover je kunt communiceren plan ze dan in zodat je weet in welke weken je al nieuws hebt en in welke weken je iets actiever erachter aan moet.

Stap 7. Start!
Nu je alles klaar hebt staan heb je geen reden meer om stil te zitten. Start en je zult zelf het succes en het plezier ervaren!

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *