Gamen redt de wereld

Via een collega kreeg ik een uitnodiging om mee te gaan naar een avond over gamifaction. Dat sprak me meteen wel aan. Dus op het fietsje door de kou voor een avondje in het mooie pand van het voormalige Muzieum in Nijmegen.

Vroeger..
Samen met Karen Pasman stapten we terug in de tijd, helemaal naar het vroege gebruik van gamen. Omdat een volk niet voldoende eten had door aanhoudende slechte oogsten, bedachten ze een manier om niet meer aan eten te hoeven denken. De ene dag hielden ze zich de hele dag bezig met dobbelen. Op die dag mochten ze niet eten, dat kon redelijk gemakkelijk doordat hun aandacht uitging naar het spel en ze bovendien lichamelijk niet veel inspanningen hoefden te verrichten. De andere dag konden ze hun normale werkzaamheden oppakken en mochten ze gewoon eten. Op die manier zetten ze al in vroege tijden het gamen in om het voedselprobleem de baas te blijven.

Huidige tijd
Ook in onze moderne samenleving gamen we er aardig op los. Hoeveel procent denk je dat wel eens gamed? Van de doelgroep tussen de 16 en 65 jaar? Dat is maar liefst 54%. Zelfs 28% speelt wekelijks of vaker. De grootste groep gamers zit in de leeftijdscategorie 25-44 jaar (de jongere doelgroep beneden de 16 even niet mee gerekend). Het grappige is dat het gebruik tussen mannen en vrouwen vrijwel gelijk is. Zou je misschien niet verwachten, toch?

De kracht van een game
Op dit moment is een van de bekendste games ‘world of warcraft’. Het oogt op het eerste gezicht als een gewelddadige game maar kent bijzonder mooie spelelementen. Je kunt alleen het kwaad bestrijden door samen te werken met anderen. Bovendien krijg je iedere keer opdrachten die haalbaar zijn voor je eigen niveau, zodat je met enige inspanning je beloning kunt binnenslepen. Dat stimuleert het enthousiasme en het spelplezier.

Daarmee hebben we dan eigenlijk ook de essentie van de werking van een goede game te pakken:

– haalbare doelen stellen die beloond worden
– een vorm van samenwerking erin opnemen
– het fun element, het moet gewoon leuk zijn om te doen

Storytelling
Deze essentie voor games is natuurlijk geen rocket science, want dit zijn ook elementen die terugkomen in storytelling, waar het bij communicatie nu eenmaal om draait. Een goed verhaal vertellen. Bij een goed verhaal speelt tijd en plaats een speciale rol. Er is een ‘held’ waar het om draait die tegenslagen meemaakt of moeilijke stappen doorloopt (een conflict). Uiteindelijk heeft het verhaal een kloe en geeft het je een goed gevoel, je aandacht wordt beloond. Het verhaal heeft een duidelijk begin, midden en eind. De luisteraar kan eenvoudig de draad volgen en wordt meegezogen in het verhaal waardoor de strekking beter blijft hangen. Als we de elementen van storytelling nog verrijken met drie-D belevingen dan versterkt dat alleen maar de boodschap die we willen uitdragen.

Gamen is gezond!
Dat gamen ook gezond blijkt te zijn moesten we zelf maar ondervinden, vond Jasper van Elferen. Met een bolletjestest-game werd onze concentratie op de proef gesteld. Eerlijk is eerlijk ik bakte er niets van. Nou ik ben ook geen echte gamer! Word misschien dan toch tijd om eens wat vaker te ‘angrybirden’.

Serious gamen
We maakten kennis met Skyrim, opnieuw een mooi voorbeeld van een game waar samenwerking essentieel is. Maar er zijn ook praktisch inzetbare games of anders gezegd de serious games. Zo vertelde Liesbeth van der Heijden over de game van 5 naar 4. Hierbij is de essentie dat we het gebruik van de auto verminderen en daarmee ook de filevorming. Door de inzet van de game bij diverse groepen toonden de ontwikkelaars aan dat je wel degelijk gedragsverandering tot stand kan brengen met behulp van een game. De groep die elkaar al goed kenden op het werk, sprak elkaar erop aan als een van de collega’s bijvoorbeeld al voor de vijfde keer met de auto kwam die week. Maar ook de competitie met anderen stimuleerde, naast extra positieve beloningen die men kreeg voor goed gedrag (extra punten als je met de fiets of ov kwam). Op lange termijn ontstond er een blijvende gedragsverandering, zelfs na het beëindigen van het spel.

De wereld redden?
Maar hoe redden we nu onze wereld met gamen? Tja, dat is eenvoudig. Door het inzetten van games belonen we elkaar en stimuleren we niet alleen goed gedrag, maar gaan we ook meer samenwerken. We spreken elkaar aan op ons gedrag en inspireren elkaar om nieuwe methoden of ideeën te bedenken. Het lijkt onwerkelijk, maar ik zie er wel iets in! Al gamend het voedsel-, milieu- en vredesprobleem oplossen. Ben benieuwd of meer mensen dat ook vinden.

Dank
Ik wil via deze weg communicatiebureau Demare bedanken voor de inspirerende avond die geheel in het kader stond van (gratis) kennis delen. Super! Ik ben zo vrij geweest om de opgedane kennis weer verder te delen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *