‘Content rules’ zeker op Content Marketing Congres 2013

Sinds lange tijd stapte ik weer eens in de trein. Op naar het congres Content Marketing en Webredactie 2013 in Media Plaza te Utrecht voor een inspirerende dag.

Aftrap van congres
Gelukkig werkte de NS goed mee en kwam ik tijdig aan op mijn bestemming. De mooie ruimte van Media Plaza begon zich aardig te vullen met nieuwsgierige congresbezoekers. Al snel kwam ik wat bekenden tegen, zodat ik me niet zo verloren voelde tussen de massa. Tegelijkertijd verlaagde dat de drempel om weer met anderen in contact te komen.

Na de introductie van dagvoorzitter Raymond Reesink trapten we af met CC Chapman. Een echte Amerikaan die razend enthousiast rondjes draaide op het podium, nog stuiterend op zijn espresso’s van die ochtend. De stemming zat er gelijk in!

Hij nam zijn luisteraars mee in over ‘Content rules’. Een aantal tips die mij zijn bij gebleven:

  • jij bent een unieke schrijver, schrijf vanuit jouw kracht (waar jouw passie ligt)
  • focus op een bepaald thema
  • Gebruik ondersteunend beeld
  • praat in menselijke taal, met een persoonlijke inslag
  • speel in op actualiteiten
  • zorg dat je content makkelijk te delen is (eenvoudige buttons erbij)
  • Luister naar je ‘klanten’, lezers en concurrenten en reageer op reacties
  • Houd het vuur warm (je moet mensen blijven prikkelen anders gaan ze andere blogs volgen)
  • plan je content, heel eenvoudig voorbeeld: content rondom een event
  • meet je bezoek en blogs, zodat je herkent wat werkt en wat niet

Tot zo ver eigenlijk niets nieuws, toch? Hij verwees trouwens nog wel naar een leuke cartoonsite, waar je nog iets aan kunt hebben voor je eigen blog of presentatie http://www.marketoonist.com

Transformeren
Marco Derksen vertelde over de transformatie van webredacteur naar communitymanager. Hij benadrukte dat content steeds meer wordt afgestemd op de persoonlijke wensen (kijk naar de zoekoptimalisatie van Google). We bereiken de massa niet meer met gewoon zenden van berichten, het moet via persoonlijke verhalen. Mensen maken keuze op basis wat connecties vinden. De netwerken gaan weer verkleinen en sluiten zich langzaam, hierdoor moet je nu al connecten met je klant/lezer. Marco Derksen gaf mooie voorbeelden van content met een verhaal: Triodos bank (laten zien dat ze met duurzame bedrijven werken door ze te tonen in hun corporate film, maar ook in losse filmpjes over hun duurzame klanten, Red Bull Stratos (duidelijke focus op extreme sports en sluiten hun content hierop aan). Maar alleen met een goed verhaal kom je er niet meer. Je moet het ook waar maken. Mooi voorbeeld van een echte social business in Nederland is Coolblue. Zij wonnen al meerdere prijzen en kwamen als ‘new kid on the block’ op de derde plaats in de social media monitor.

The breakoutronde over content bij KPN
Vanwege de late aanmelding van spreekster Patricia Bruisten van KPN begaf ik me in een leuk klein gezelschap. Patricia gaf ons een kijkje in de communicatiewereld van KPN. Een mooi gepersonaliseerde intranetomgeving TeamKPNIintranet TEAMKPN Online. Medewerkers kunnen er voor kiezen om ook hun externe posts te integreren.

Wat ik het meest opvallende vond is dat er in principe geen onderscheid meer is tussen interne en externe berichtgeving. Via KPN actueel komt intern nieuws gewoon op de externe website, uiteraard alleen als het relevant is. Interne berichten hebben ook sharebuttons. Daarnaast was het interessant te horen dat de berichtgeving al voor 15% uit video bestaat. Ze hebben een eigen videoreporter in huis en het is de bedoeling om het aantal videoberichten te laten groeien. Om inzichtelijk te maken wat KPN eigenlijk doet hebben ze een mooie filmrapportage gemaakt over de activiteiten van KPN tijdens Koninginnedag.

Breakoutsessie Denken in Conversaties
De dames van Webcarefully begonnen met de bewustwording van de dunne scheidingslijn tussen privé en zakelijk. We kregen voorbeelden te zien van uitglijders van personen en bedrijven op Twitter en Facebook. Er werd een onderverdeling gemaakt tussen diverse soorten lezers. Ontvangers kun je aanspreken op gevoel, visueel en gehoor. Persoonlijk vond ik het wat gezocht, maar wie weet werkt het echt. Ga het eens proberen.

Breakoutsessie Content first, device second
Janneke Belt vertelde geanimeerd over het project om de site van de Gemeente Den Haag om te buigen in een responsive design. Het lezen van een klein scherm is twee keer zo moeilijk en daarom is goed geschreven content nog relevanter: de essentie in de eerste alinea. Ook een goede zoekfunctie helpt bij het makkelijk navigeren.

How content is essential for creating influence
Mark Schaefer begon heel borst kloppend, maar wel met een functie. Hij toonde aan dat je uit het niets een bekend persoon kan worden door een enkele blogpost. Hij gaf aan dat het aantal volgers echt een rol speelt en dat je er als blogger een mooie cent mee kunt verdienen. Hij gaf zes principes om invloed te hebben op internet:

Eén essentiële ontbrak echter, aldus Schaefer: “content that moves”.
Content gaat pas leven en krijgt waarde als het doorgestuurd en gelezen wordt.

Wim Daniëls sloot de dag op een prikkelende wijze af met zijn betoog van de ‘W van werkvloer’. Een mooie afronding van deze dag, geheel in het teken van content.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *