Haal jij alles uit LinkedIn? (Deel 1)

De titel geeft al aan waar ik ook naar zocht: hoe kan ik meer uit mijn LinkedIn-profiel halen? Dit en meer wilde ik aan de weet komen tijdens mijn bezoek aan het Congres LinkedIn. Hieronder lees je het eerste deel van mijn terugblik op een geslaagd LinkedIn-dagje en lees je hoe ook jij meer kunt halen uit LinkedIn.

Onderzoek naar gebruik van LinkedIn

Richard van der Blom

Richard van der Blom trapte het congres af met de terugkoppeling van het onderzoek naar LinkedIn in Nederland. Uiteraard na een vrolijke introductie van de dagvoorzitster Anne-Marie Fokken (overigens de enige vrouwelijke spreker, wat ik wel een beetje jammer vond). Richard voorzag de Linkedin-“fans” van een aantal inzichten. Hieronder een kleine greep uit de resultaten.

De belangrijkste reden om LinkedIn te gebruiken:

  • Online netwerken           94%
  • Expertise delen               68%
  • Sales/leads genereren   57%
  • Arbeidsmarkt                  38%

Gemiddeld vullen we 12 skills in en hebben wij 2-3 aanbevelingen. De skills zijn uitermate belangrijk voor het algoritme van Google. Hoe meer skills, hoe hoger je ranking.

Wij kregen ook een kijkje in de keuken over hoe actief sales professionals LinkedIn gebruiken.

  • 27% schrijft wekelijks minimaal 1 update
  • 58% schrijft incidenteel een update
  • 14% schrijft nooit een update
  • 10% leest zijn timeline nooit meer
  • 17% leest juist vaker de tijdlijn
  • 64% deelt eerder berichten van anderen dan zelf schrijven.

Marco Derksen 3.0

Ondanks dat ik een deel van het verhaal al eerder gehoord heb, was het weer interessante kost om naar te luisteren. Als je verder leest begrijp je vast wat ik bedoel.

De geschiedenis en verandering van de communicatie
We verschuiven van een traditionele consument naar een online consument en ten slotte naar de connected consument.

 

Social netwerken sluiten

We zien dat er minder berichten worden gedeeld dan in 2012. Toen gingen de berichten vooral over wat de “ik” persoon aan het doen was. Hierdoor zijn we update-moegeworden. Nu is de communicatie veel functioneler aan het worden. Je gebruikt je sociale netwerk om vragen te stellen of om meningen te horen of te delen.

Er komen steeds meer gesloten netwerken. Dat heeft onder meer te maken met privacy. Maar wat kun je dan nog als organisatie als het gesloten netwerken worden? Marco adviseert: Maak gebruik van je ambassadeurs. Dit kunnen eigen medewerkers zijn, maar denk ook eens aan externe (tevreden) klanten die je kunnen helpen om je organisatie te profileren.

Hoe word je een connected organisatie?

  • Weet wie je fans zijn
  • Kijk goed hoe je ze kunt inzetten voor markting- en communicatiedoeleinden
  • Maak gebruik van je netwerken

‘Investeer in mensen niet in kanalen.’

Dat vond ik een hele mooie uitspraak. Immers kanalen komen en gaan, maar als je mensen blijft scholen en enthousiasmeren, gaan zij mee met de actuele kanalen en verander je eenvoudig mee. Marco wijst er wel nog op dat je alleen op mensen kunt bouwen als die ook een intrinsieke motivatie hebben. Zorg dat je mensen kennis laat maken met social media, dan ervaringen ze zelf of het iets voor ze is.

Marco gaf hierbij een mooi voorbeeld van de medewerkers van Cito. Na een jaar investeren in kennis bij de medewerkers liet onderzoek zien dat er een aanzienlijke stijging was in het gebruik van social media en in het enthousiasme.

En heb ik teveel beloofd? Dat was toch interessante kost of, niet?

Een vloedgolf aan tips. Ben jij er klaar voor?

Jan Willem Alphenaar is een echte LinkedIn-fan. Die me overspoelde met tips. Die wil ik natuurlijk graag met je delen. Hieronder een greep uit de tips van Jan Willem:

1. De zin of onzin van een premium account bij LinkedIn, bepaal het zelf

De voordelen van een premium account:

  • Je wordt 2 keer zo snel gevonden via LinkedIn
  • 90 dagen kun je terugkijken
  • Je beschikt over inmail, waarmee je connecties anders dan eerste graads direct kunt benaderen (zit een limiet op afhankelijk van het abonnement dat je hebt.
  • Iedereen kan jou mailen

2. Vervuiling in je timeline van berichten die je niet aanspreken?

Maak eens gebruik van ‘muten’: het niet zichtbaar maken van berichten van een bepaalde persoon. Je bent dan nog wel connected, maar ontvangt geen updates meer.

3. Met een long post ben je langer zichtbaar

Wil je in plaats van een status update een blog schrijven? Maak dan gebruik van de ‘long post’. Deze open je via het potloodje rechts in de status update. Voordeel:

  • je kunt meer tekst kwijt
  • de long post blijven langer in beeld
  • de content is eenvoudig deelbaar.

Een long post zorgt niet voor duplicate content binnen Google vertelt Jan Willem, omdat Google niet de post binnen LinkedIn mee kan tellen. Dus als je blogs op je site hebt, deel ze dan ook via LinkedIn. Hiermee kun je je expertschap uitdragen en bereik je weer meer mensen.

4. Engelse versie versus Nederlandse
Een andere belangrijke tip van Jan Willem was om je profiel altijd op de Engelse versie te zetten. Dit heeft te maken met het feit dat LinkedIn altijd alles het eerst uitrolt in deze versie. De Nederlandse versie is later aan de beurt, waardoor er soms functionaliteiten (nog)niet of nooit beschikbaar zijn. Er zijn van de Nederlandse versie zo’n 7 versies in de omloop, dus zijn er veel verschillen tussen accounts. Kortom: gebruik de Engelse versie.

5. Groepen: ben selectief
LinkedIn groepen kunnen verrijken. Zorg dat je goed kijkt welke relevant zijn voor je. Je kunt max in 50 groepen participeren. Wil je zaken doen, volg dan je klanten. Dit is een inkopper, maar wordt lang nog niet altijd gedaan. Op deze eenvoudige manier weet jij wat er bij hen speelt. Wil je zelf een groep? Zorg dan dat je actief bent en echt vragen stelt die om interactie roepen.

6. Professionele headline is essentieel
Een professionele headline is belangrijk: het is je eerste indruk die mensen van je krijgen op LinkedIn.

Zorg dat je hierin laat zien wat je doet en op welke functies je gevonden wilt worden. Weer zo’n goed tip: Schrijf hier bijvoorbeeld niet Owner of founder van een organisatie, omdat niemand binnen LinkedIn hierop zoekt. Voor een zzp’er is het belangrijk om in je header je bedrijfsnaam te vermelden, voor een medewerker van een organisatie is dit niet noodzakelijk.

7. Foto moet vertrouwen wekken
Een goede foto is essentieel. Kies een foto die vertrouwen uitstraalt. Als je kiest voor een foto met zij-profiel zorg er dan voor dat je gezicht naar de tekst kijkt. (en ten overvloede mijn irritatie: het is een zakelijke netwerk, dus geen kinderen/dieren, zonnebrillen…)

8. Samenvatting = elevator pitch
De samenvatting in het Linkedin profiel kun je zien als een elevator-pitch. Noem hier dan ook je belangrijkste taken/bezigheden/specialismen. Opsommingstekens kun je kopiëren uit het blog van Jan-Willem  (Heb ik natuurlijk ook gelijk maar even gedaan).

9. Company page is aan te raden

Met een company page kun je laten zien wat je in huis hebt (als organisatie of als zelfstandig ondernemer). Het biedt ook mogelijkheden om te adverteren, heel gericht buiten je netwerk. Jan Willem wees op een goed voorbeeld van een company page: die van Exact.

10. Recommandation: gewoon doen!
De lijst van tips houdt nog niet op. Jan Willem geeft aan dat het slim is om een aanbeveling te doen/te geven. Als je een goede ervaring met een leverancier, collega of zakelijk contact hebt gehad, schrijf dan eens een aanbeveling. Leuk om te geven, nog leuker om te ontvangen.

Op naar deel 2 van: Haal jij alles uit LinkedIn?

Omdat ik me moeilijk kon inhouden om mijn opgedane kennis met jullie te delen, heb ik de tip opgevolgd, die ik via Twitter kreeg van Jan Willem Alphenaar, en mijn blog in twee delen gesplitst. In deel 2. Haal jij alles uit je LinkedIn? Lees je mijn verslag van de presentatie van Jeroen Ederveen, Richard van der Blom en Marcel Molenaar. Dus wordt vervolgd.

Kun je niet wachten?

Kun je moeilijk wachten en wil je nog meer nalezen van het LinkedIn congres? Bekijk dan de beschikbare presentaties van het Congres Linkedin 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *