Haal jij alles uit LinkedIn? (Deel 2)

Door mijn enthousiasme kon ik me niet bedwingen om de opgedane kennis tijdens het Congres LinkedIn te beperken tot één blog, daarom nu het vervolgblog over ‘Haal jij alles uit LinkedIn (deel 2)’.

Grote mogelijkheden met LinkedIn om je webbezoekers in kaart te brengen
Jeroen Ederveen maakte meteen duidelijk dat hij een groot fan van LinkedIn is en dat kon je merken!

Jeroen Ederveen

Hij begon zijn verhaal met hoe het grotere plaatje in elkaar steekt bij Exact. De website staat centraal en op diverse manieren worden er leads gegenereerd naar de site.

Op de site heb je diverse bezoekers die hij onderscheidt als:

  • SQL sales qualification: mensen met een koopintentie
  • MQL lead nurging program: mensen warm houden
  • None: mensen zonder directe koopintentie (vraag de bezoeker wat hij zoekt)

Het is belangrijk om te weten in welke fase je klant zit, vertelt Jeroen. Het gaat om het proces: Awareness-Consideration-Purchase in Exacttermen is dat ‘Touch-Tell-Sell’.

Company page of Exact
Exact heeft snel een groot aantal volgers van de Company Page op LinkedIn gerealiseerd door te adverteren met gesponsorde updates bij een hele goede selectie van de doelgroep via LinkedIn. (selectie op sector en functieniveau). Dat vind ik een slimme oplossing om snel een groot en gericht publiek te bereiken.

Nieuwe ontwikkelingen bij LinkedIn
LinkedIn werkt er naar toe om een soort crm te worden. Mensen updaten het systeem zelf waardoor de gegevens up-to-date zijn en daardoor zijn de gegevens behoorlijk betrouwbaar.

De nieuwste troef hierin is de LinkedIn: lead accelerator.

Jeroen vertelde met trots dat hij deze tool mocht uitproberen. Hij legde kort uit hoe het werkt. Als ik het goed begrepen heb is het een tool die je kunt koppelen aan je websitebezoek en die de publieke persoonsgegevens van je bezoekers in beeld brengt. Zo weet je nog beter wie je publiek is. Daardoor kun je op LinkedIn nog specifieker adverteren,bijvoorbeeld ‘sponsored updates’ plaatsen, om je publiek opnieuw te verleiden naar je website. Jeroen merkte erbij op dat ‘sponsored updates’ zes keer beter werken dan bijvoorbeeld ‘display ads’. Bij ‘display ads’ mag je al tevreden zijn met een conversie van 0,1 % in tegenstelling tot het behaalde succes van 7% bij ‘sponsored updates’.

Nog wat losse tips van Jeroen die ik opving:

  • Bied bij je formulieren de LinkedIn autofill button aan.
    Met deze blauwe LinkedIn button kun je data uit je Linkedin-profiel gebruiken om automatisch de naw-gegevens in te vullen op het formulier.
  • Laat medewerkers je vacatures delen
  • Via de notification op de company page zie je hoe je berichten geliked/gedeeld worden
  • Er zijn maar een select aantal partijen die de api van LinkedIn mogen gebruiken om te koppelen aan het crm, bijv. Hubspot. Alle partners zijn te vinden op de site van LinkedIn
De praktische tips van Richard van der Blom voor social selling

Richard van der Blom wilde het liefst starten met een filmpje over het ecosysteem, want waar het eigenlijk echt om draait is: voor wie ben je nu echt nodig, wat is je bestaansrecht. Maar ja, dat mocht niet van de organisatie, dus maar snel over op de praktische tips.
Er waren een paar overlappingen met de presentatie van Jan Willem Alphenaar, maar ja, dat zijn dan ook wel echte essentiële onderdelen van LinkedIn, die je niet vaak genoeg kunt benadrukken:

  • Je header is je elevatorpitch
  • Een goede foto
  • In je summery is het slim om iets van jezelf weg te geven, een mooie presentatie, whitepaper of goede tip. En als je zelfstandig ondernemer bent is het een must om in de samenvatting je contactgegevens te plaatsen.
  • Vul zoveel mogelijk skills in en laat ook je klanten je endorsen, dat verhoogt je vindbaarheid en relevantie.
  • Laat eens ongevraagd een referentie achter bij je partner of klant.
  • Gebruik de connection mogelijkheid om je contacten warm te houden (verjaardag, nieuwe baan, werk jubileum)
  • Zet je profiel altijd op de Engelstalige versie, dan krijg je als eerste de updates van Linkedin

Wanneer ga je Linken?
Een mooie discussie kwam los bij de vraag: ‘Wanneer ga je Linken?’ Daar waren de meningen in de zaal iets over verdeeld. Het advies van Richard was om te linken voordat de afspraak heeft plaats gevonden. Je bekijkt het profiel vooraf, zodat de ander in de gelegenheid is om ook jouw profiel te bekijken. Dan nodig je de persoon uit om te linken en bied je aan dat hij/zijn van jouw netwerk gebruik mag maken. In de uitnodiging bevestig je gelijk de afspraak die gemaakt is. Als na de afspraak de opdracht toch onverhoopt niet doorgaat kun je wel het contact op de hoogte houden van je kennis en relevante ontwikkelingen via status updates. Misschien dat die persoon op een later tijdstip dan alsnog bij jou uitkomt.

Hoe zoek je mensen in LinkedIn?
Gebruik hiervoor de optie: advance. Gebruik bijvoorbeeld een titel, postcode en selecteer op tweedegraads contacten.

Als je een premium account hebt kun je ook op (bedrijfs) grootte selecteren. Dat kan handig zijn als je juist kiest om zaken te doen met zzp’er of andersom juist alleen maar grotere organisatie wilt uit kiezen om contact mee te leggen.

Manieren om contact te leggen

  1. Direct connecten: nodig iemand uit om te linken (via een persoonlijke uitnodiging)
  2. Get introduced. Je kunt je door een connectie die je hebt laten introduceren bij iemand. Let er dan op dat je zeker weet dat die persoon de ander goed kent en dat die relatie ook positief is.
  3. Send een inmail; afhankelijk van je premium account kun je een direct mail sturen naar een onbekende. Als ze binnen zeven dagen niet gereageerd hebben kost het niets. Per 1/4 wijzigt dit systeem. Je moet er dan voor zorgen dat degene die je mailt ook altijd een antwoord terug stuurt anders kost het je geld.

Geautomatiseerde tool om profielen te bekijken
Richard vertelt over een geautomatiseerde code voor een zoekfunctie om profielen te bekijken. Het doel is om zichtbaar te zijn voor anderen, zodat je misschien waarde voor hen kunt toevoegen. Het voordeel van de tool is dat het je geen tijd kost omdat je het proces automatiseert. Je mag maximaal 900 profielen bezoeken. Persoonlijk heb ik wat moeite met deze ontwikkeling. Ik snap de functie, maar ik vind dat de charme van het echte persoonlijk netwerken dan vervaagd. Wat vind jij?

De marketing goeroe van LinkedIn aan het woord

Marcel Molenaar vertelt over de Human era: “We willen dat we kunnen vertrouwen in bedrijven en eisen dat een persoon tegen ons praat”.

Het moet ook duidelijk zijn waar een bedrijf voor staat: “The reason why”, “Wat hoop je te doen voor mensen die je content aanbiedt of een product verkoopt?”

De missie van LinkedIn is:


De voordelen van het delen van content via LinkedIn:

Ook goed om te weten is dat 45% van het gebruik van LinkedIn verloopt via mobiele devices (tablet en smartphone). Dit zal waarschijnlijk nog verder toenemen.

Nog een laatste tip van Marcel: zorg dat je medewerkers kennis delen. Laat ze jouw ambassadeurs zijn!

Na de keynote spreker Marcel Molenaar volgde nog een interessante paneldiscussie en een borrel. Het was voor mijn een geslaagd congres. Ik kijk al uit naar volgend jaar! Kom jij dan ook (weer)?!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *