Leren programmeren is een kinderspel

Hoe bestuur ik zelf een robot? Hoe ontwikkel ik mijn eigen game? En zelf in Minecraft programmeren, kan dat? De antwoorden op deze vragen ontdekten 45 kinderen afgelopen weekend bij SIDN tijdens het event Devoxx4kids.

De aftrap
Al vroeg op zaterdagochtend troffen we de voorbereidingen. De opbouw van de beeldschermen, toetsenborden, robots en de speciale Bendooboxen. En natuurlijk werd de koffie, thee, chocomel en het fris klaargezet samen met overheerlijke cup-cakes. Vanaf half tien druppelden de eerste kinderen met hun ouders binnen. Roelof Meijer, de algemeen directeur van SIDN trapte de ochtend af. Hij peilde wie er al een domeinnaam had. Naast een aantal ouders, staken ook al een paar kinderen hun hand op. Even checken: ja, het zijn wel .nl-domeinnamen! Ook de andere organisatoren Rob Brinkman van JDriven en Ramon Wieleman van de Bendoobox verwelkomden de kinderen. Na de groepsindeling wensten we de ouders een gezellig dagje toe en gingen de jongens en meiden en de slag in 3 verschillende workshops.

Briljante uitwerkingen in Scratch
Een groep ging aan de slag met leren programmeren in Scratch. Dit is een eenvoudige manier van leren programmeren. Het programma heeft pasklare commando’s in blokjesvorm die je kan kiezen en in de juiste volgorde sleept. Hiermee gingen de jongens en meisjes in tweetallen aan de slag om zelf een eigen game te ontwikkelen. Er kwamen zeer verrassende eindresultaten uit, waaruit een enorme creativiteit viel af te lezen.

Met de Bendoobox programmeren in Minecraft
Een van de andere groepen ging aan de slag met de Bendoobox. Dit is een eenvoudige minicomputer (Rasperry Pi) waarmee je zelf van alles kunt programmeren, zoals het regelen van verkeersstoplichten, een scheetalarm of een bewegingsensor om je kamer te beveiligen. Vandaag gingen de jongens en meiden aan de slag met Minecraft. Een super populaire game. Ze mochten er hun eigen huis in bouwen en een enkeling wist de wereld weer tot nul te reduceren door een reusachtige bom te plaatsen. Gelukkig was het maar een spel :).
 
Programmeer jouw robot

De laatste groep mocht zelf de besturing van een robot schrijven. Dus je bepaalde zelf of de robot naar links, rechts, voor of anderuit ging. Het viel nog niet altijd mee om de juiste volgorde te vinden bleek al snel en ook het stopteken moest nog even ontdekt worden. Maar zodra ze dat onder de knie hadden ontstond er een heuze robot ‘war’.

 

Na de pauzes wisselen

Wat een enthousiasme bij deze kinderen, dat was gaaf om te zien! Om af en toe achter de PC’s vandaan te komen werden ze getrakteerd op heerlijke broodjes, vers fruit en een hartige snack.  Na iedere pauze wisselden de kinderen van workshop. Tussendoor was er ook de nodige beweging bij de tafelvoetbaltafel.

Certificaat en een goody bag
Nadat ook de ouders nog even een kijkje kregen in de wondere wereld van het progammeren sloten we de workshops af rond kwart voor vier. Ramon deelde iedereen persoonlijk een heus Devoxx4kids certificaat uit en de SIDN collega’s stopten alle harde werkers nog een mooie goody bag toe. Alle jongens en meisjes vlogen daarna moe maar voldaan weer uit naar alle windrichtingen (Amsterdam, Almere, Wassenaar…etc.)

De basis gelegd?!
Na het afbreekwerk zat het er voor mij ook op. Ik kijk terug op een fantastisch event, waarbij ik zelf ook weer de nodige dingen heb bijgeleerd. Maar ik geniet vooral nog na van het enthousiasme waarmee de kinderen hebben leren programmeren. Daarmee is wellicht de basis gelegd voor toekomstige IT-mannen en -vrouwen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *